Politika

Ministerstvo dopravy – strašák pro Babišovu personální politiku

Neprodleně poté, co ministerský předseda Andrej Babiš odvolal Vladimíra Kremlíka z funkce ministra dopravy, naznačil možnost Kremlíkova setrvání v lůně ministerstva. Nebývá úplně obvyklé, aby odvolaný šéf resortu v něm pokračoval v nějaké nižší funkci, Svědčí to o silném žaludku odvolaného, protože nějaké ty uštěpačné poznámky, či drobné naschvály od bývalých podřízených nelze vyloučit a také o bezradnosti odvolávajícího, když na jedné straně odvoláním stvrzuje nevhodnost odvolaného pro výkon funkce a na druhé straně jeho ponecháním v resortu signalizuje jeho potřebnost.
Železniční trať
Ta nemusí nutně vyplývat ze schopností dotyčného exministra, ale z prostého faktu, že na tento post premiér žádného jiného vhodného kandidáta nemá. Takže přichází řešení, které se tváří jako nanejvýš pragmatické a hospodárné, ale ve skutečnosti představuje z nouze ctnost. Vedením je pověřený jiný ministr, šéf ministerstva průmyslu až za hrob servilně loajální Karel Havlíček, kterému odvolaný Vladimír Kremlík dle vyjádření Andreje Babiše „bude pomáhat“. K tomu je zapotřebí silného žaludku i nového ministra, protože aby vám radil někdo, kdo svoji práci nezvládl, je poněkud tristní. Ale budiž. Následně je potřeba vyřešit, z jakého postu budou ony cenné rady novému ministrovi od ex-ministra přicházet. Andrej Babiš není žádný hlupák, moc dobře si uvědomuje možné výše popsané trable, které mohou bývalého ministra na pracovišti potkat. Ty je tedy třeba v maximální možné míře eliminovat a zároveň vyhovět pracovně právním předpisům upravujícím zaměstnanecký poměr v ústředních orgánech státní správy. Funkce tak zvaného politického náměstka ministra je pro takový případ ideální, dostatečně prestižní a přitom nijak nesnižující postavení samotného ministra.
Rovná silnice
Dokonáno jest.
Způsob dosazení nového ministra dopravy a vytvoření trafiky pro bývalého odhaluje nebo spíše potvrzuje neutěšený stav, spíše podstav Babišova personálního zásobníku pro obsazování vládních funkcí. K odvolání Kremlíka byl Andrej Babiš v podstatě donucen okolnostmi, částku 400 milionů korun, které Kremlík málem „promydlil“ za e-shop dálničních známek nelze jen tak bagatelizovat. Hlemýždí tempo, chyby v logistice a předraženost rekonstrukce a stavby dálnic lze schovat za nejrůznější vyfabulované statistiky a grafy, ale 400 milionů za internetový e-shop je opravdu silná káva. Ještě křiklavějším příkladem personální bídy je ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová. Je podezřelá z dotačního podvodu a zneužití pravomoci veřejné osoby. Podezření padá na smlouvy, představující celkem částku bezmála 40 milionů korun.  Z bývalých pravicových vlád by už dávno „letěla“. Andrej Babiš musí mít jiný metr. Nemá lidi a o dotačních podvodech ví své…